markt in Jeruzalem - Reisverslag uit Giv‘at Ram, Israel van AnnetteH - WaarBenJij.nu markt in Jeruzalem - Reisverslag uit Giv‘at Ram, Israel van AnnetteH - WaarBenJij.nu

markt in Jeruzalem

11 Maart 2016 | Israel, Giv‘at Ram

Op vrijdagavond begint in Israël de sabbat. Op vrijdagmiddag is dat goed te merken omdat de boodschappen dan gehaald worden. Op de deels overdekte Machane Yehuda, de markt in Jeruzalem is het een gezellige feestelijke drukte. Verswaren, bloemen broden en zoete bakseltjes. Erg leuk om te zien en ook te proeven. Tulpen, uit Amsterdam? Nee, de bollen komen uit Nederland zegt de verkoper maar de bloemen worden verder in Israël opgekweekt. We sluiten ons bezoek af in een pub met heel veel Israëlische biertjes. De jonge mensen in de pub zijn heel open en vriendelijk. Volgens de buurman aan de bar zijn wij niet oud hoor. Er komen vaak veel oudere mensen van wel 40 en daarboven. Haha, hij had humor.
We hebben van de markt genoten en zien ook uit naar vanavond. We mogen weer heerlijk aanschuiven bij het diner. Vanavond extra bijzonder omdat er veel Joodse mensen sabbat vieren in het hotel. We zijn getuige van gezinnen en groepen die met vaste gebruiken waaronder ook gezang, de maaltijd beginnen. Brood en wijn wordt gedeeld soms gevolgd door een hug. We eten verder allemaal van hetzelfde buffet, dat weer heerlijk is. De kilootjes moeten er thuis maar weer af....